Voor Bompa - tot één van de dagen

 


Zondag 11.12.2022 

Ik heb in mijn leven al veel dingen geschreven, maar deze tekst schrijven was veruit het moeilijkste dat ik al ooit moest doen. Deze is voor jou, liefste Bompa. 

"Liefste Bompa, 

Hoe kan ik de juiste woorden vinden? Woorden die dit immense verdriet kunnen beschrijven, die kunnen omvatten hoe graag ik je zag en kunnen weergeven wat voor geweldig iemand je was. Ik ben niet zeker of ik die woorden ga kunnen vinden. 

Maar eigenlijk hadden wij niet veel woorden nodig om elkaar te begrijpen. We vulden elkaar goed aan. 

Ik ga nu proberen om te zeggen wat ik je nog zeggen wou. Want er was nog zoveel dat ik met je wou delen, zoveel dat ik je nog wou vragen en vertellen. Het doet me zoveel pijn dat ik er de kans niet voor heb gehad. 

Zo ga ik nooit het eerste exemplaar van mijn eerste boek aan jou kunnen geven. Je hebt me altijd aangemoedigd om te schrijven. Je vond dat ik talent heb, terwijl ik dat nooit zag. Ik beloof je hier en nu dat ik dat boek ooit ga schrijven. En ik draag het aan je op. Misschien dat niemand het ooit gaat lezen, maar ik doe het voor jou. Jij die altijd in me geloofde. 

Zo ga je me ook nooit zien trouwen of mijn kinderen ontmoeten. Maar ik zal ze altijd blijven vertellen over wat voor geweldige bompa ik had. Over wat voor held je was. Hoe je ondanks alles doorging met opgeheven hoofd en hoe je altijd bleef lachen. Als ik vroeg hoe het met je ging, zei je altijd dat alles goed was ook al wist ik dat je pijn had. Ik wou maar dat ik half zo sterk was als jij.

Toen we zondag allemaal samen bij bomma thuis zaten, zag ik plots dat de scheurkalender nog op vrijdag stond. Ik denk dat ik uren naar die datum heb zitten kijken. En het enige wat ik kon denken was dat ik wou dat het echt nog maar vrijdag was, dat we de tijd konden terugdraaien en dat jij er nog altijd was. Dat er geen deel van mijn hart abrupt weggerukt was en er nog geen grote leegte achterbleef. Ik voel me zo verloren zonder je, bompa. Ik kan het gewoon niet geloven. 

Ik weet niet hoe ik zonder jou ga verder kunnen. Zonder onze telefoontjes waar we eigenlijk niet veel meer zeiden dan enkel hoe onze dag geweest was. Soms vertelde je dat je asperges was gaan halen en je er al naar uitkeek om ze te eten of vroeg je naar hoe het ging met mijn vriendinnen en of Norah goed bezig was op school. Je vroeg zo vaak of je me ergens mee kon helpen. Je wou ook altijd weten of ik wel goed at, of ik rust kon vinden na alle stress van het studeren en je vroeg me soms of ik wel gelukkig was. Weet dat ik altijd gelukkig was als we samen waren.

Ik weet dat dit jouw manier was om te laten weten dat je me graag zag. Gelukkig zeiden we het soms ook wel luidop. “Ik zie je graag hé, Mirte. Dag mijne schat. Bedankt voor alles.” 1 keer uit het niets kwam er zelfs een “love you” op het einde van ons gesprek. I love you too. En dan wat gegiegel. Je was zo trots dat je iets in het Engels had gezegd. Ik hoop maar dat ik genoeg heb gezegd dat ik je oh zo graag zag, ik had het je nog miljoenen keren willen vertellen. 

Ik beloof dat ik goed voor bomma zal zorgen en dat ze er nooit alleen voor zal staan. We zullen elkaar allemaal altijd blijven steunen.

Ik ga mijn dromen waarmaken, voor jou. Ik zal mijn best blijven doen om je trots te maken. Mijn liefste bompa. Wat was het een eer je kleindochter te zijn. Weet hoe gelukkig ik met je was. Hoe ik al van kinds af aan altijd bij je terecht kon. Hoe je soms naar me kon kijken en ik volledig smolt vanbinnen. Hoe trots ik was dat jij mijn bompa was. 

Rust nu maar. Het vechten is gedaan, je hebt zolang gestreden. Ik hoop dat je gelukkig bent, waar je ook bent. Dat je kalmte hebt gevonden. Er is niemand die dat meer verdient dan jij. 

Ik beloof je dat ik mijn best ga doen dit verdriet een plek te geven. Ik beloof je dat ik je nooit zal vergeten, onze speciale band neemt niemand ons nog af. Elke eerste hap spaghetti die ik eet, is er één voor jou. 

Dank je wel voor zoveel meer dan je denkt. Mijn liefste bompa, ik hou zoveel van je. 

Zoals je zelf altijd zo mooi afscheid nam en voor altijd de laatste woorden die je tegen me zei : 
tot één van de dagen."

Reacties

Populaire posts