My own story - Ik heb het overleefd


Zaterdag 08.07.2018

Het is gedaan. Ik heb het overleefd. Het vijfde middelbaar is eindelijk voorbij. Dit jaar was zo druk, wat soms heel leuk, maar soms ook heel vermoeiend was.  Iedereen zei me steeds dat het vijfde het moeilijkste jaar was en daar hadden ze zeker gelijk in. Ik weet nog dat ik de laatste schooldag van het vierde middelbaar al helemaal in paniek was dat ik het vijfde niet ging aankunnen (stresskip, weet je wel) en al was die paniek ergens wel op zijn plaats, ik kon het wel aan! Dat verdient een applausje voor mezelf, vind ik. 😊

Het gekke is, dat ik dit jaar ook één van de leukste jaren van het middelbaar vond. Ik had alleen maar leuke kinderen (kinderen? Leerlingen? Mensen?) in mijn klas, waar we een heel hechte groep mee vormde, we hebben samen een pasta-avond georganiseerd, we zijn samen naar Parijs gegaan (die reis vergeet ik nooit meer!) en ik heb nog nooit zoveel gelachen in de klas als dit jaar. 

Het is belangrijk bij die dingen te blijven stilstaan, want soms had ik het gevoel dat ik enkel maar bezig was voor school. De volgende paper, taak, presentatie, toets loerde al om de hoek, dus in mijn hoofd was ik altijd een beetje in paniek. Bang dat ik iets aan het vergeten was, dat ik iets niet goed gedaan had, dat ik misschien toch meer tijd had moeten steken in studeren of het maken van een taak. 

In het derde en vierde middelbaar luisterde ik (te) veel naar dit stemmetje. Ik was inderdaad altijd bezig met het maken van of het nadenken over huiswerk. Tot ik besefte dat ik niet heel mijn leven op school ga zitten. (Toen had ik duidelijk nog niet beslist dat ik leerkracht ga worden 😅) Mijn leven is niet enkel school, er is meer. Dus zorgde ik ervoor dat ik ook dingen deed buiten huiswerk maken. Ik ging naar concerten, ik sprak af met vriendinnen, ik maakte er nieuwe, ik deed dingen buiten mijn comfortzone, ik werd een heel nieuwe Mirte. Een Mirte die ik zelf leuk vind en die door mijn omgeving ook positief werd ontvangen. (Dat denk ik toch hihi 😊) 


 En na dit hectische jaar, ga ik nu volop genieten van een vol geplande zomer; een sleepover bij Lotte en het concert van Ed Sheeran zijn al voorbij, maar een dagje Rock Werchter, (ik ga eindelijk PVRIS en Arctic Monkeys live zien!) Griekenland met school, Portugal én Italië staan nog op het programma. En veel lezen. En rusten. En genieten. Dat vooral. 


Iedereen een fijne zomer (-vakantie) gewenst! Make it one to remember. 🌅🌻

Veel liefs, 

Mirte xxx

Reacties

Populaire posts